ورود همکاران
  • Ad
  • Ad

به پورتال چاپخانه تقوی زاده خوش آمدید

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

سیستم (مُدل) رنگ CMYK و RGB چیست

تفاوت سیستم (مُدل) رنگ CMYK و RGB

مدل رنگی CMYK در واقع مدلی از ترکیب رنگ دانه‌های اصلی می‌باشد که حرف C که مخفف  (Cyan) می باشد بیانگر رنگ فیروزه‌ای (شبیه به رنگ آبی) حرف M که مخفف  (Magenta) می باشد بیانگر رنگ ارغوانی(شبیه به رنگ صورتی) حرف Y که مخفف (Yellow) می باشد بیانگر رنگ زرد و حرف K که مخفف (Black) می باشد بیانگر رنگ مشکی می باشد. طی اولین روز های چاپ رنگ کلیدی قهوه ای، آبی و یا مشکی در نظر گرفته می‌شد که در واقع همیشه ارزان ترین جوهر نیز بوده است.

مدل رنگی CMYK در واقع معکوس مدل رنگی RGB (قرمز . سبز . آبی) می‌باشد نرم افزار‌های طراحی و نقاشی مختلف توانایی کار با هر ۲ سیستم (مدل) رنگی را دارند اما معمولا از مدل رنگی RGB برای صفحه نمایش رایانه‌ها و از مدل رنگی CMYK در چاپ افست استفاده می‌شود.

توجه :
فایلهای که جهت چاپ افست طراحی میشود بایستی در سیستم (مدل) رنگ CMYK باشد

میان رنگ و رنگ دانه تفاوت مهمی وجود دارد. رنگ نشان دهنده‌ انرژیی است که از اشیاء نورانی مانند مانیتورهای CRT و LED  تابیده می‌شود.

مثال: وقتی رنگ قرمز به چشم شما می اید در واقع حاصل تابش مقدار زیادی از نور در محدوده‌ طول موج رنگ قرمز در طیف الکترومغناطیسی می‌باشد.

در مقابل رنگ دانه  نشان دهنده‌ انرژی است که توسط اجسام جذب نمی‌شود وقتی جوهر زرد رنگ را روی یک صفحه می‌بینید به خاطر این است که تمامی انرژی‌ها در طول موج‌ های مختلف که چشم می‌تواند آن‌ها را ببیند به جز محدوده‌ طول موج رنگ زرد جذب می‌شود و انرژی تابیده شده به طیف رنگ زرد بازتاب می‌شود.

 

سیستم (مدل) رنگی RGB چیست و کاربرد آن چگونه است؟

یکی از سیستم های رنگی پرکاربرد مدل RGB است که حرف R اشاره به رنگ قرمز (Red) و حرف  G اشاره به رنگ سبز (Green) و حرف B اشاره به رنگ آبی (Blue) دارد.

این سه رنگ در سیستم (مدل) رنگی RGB رنگ پایه، اصلی یا مادر (primary) نامیده می شود. در این سیستم (مدل) تمام رنگ ها با ترکیب ایم سه رنگ به دست می آید که به آن ها رنگ های ثانویه (Secondary) میگویند.

با مشاهده  تصویر ذیل بهتر می توانید ترکیب این مدل رنگ را درک نمایید.

همانگونه که مشاهده می کنید ترکیب رنگ قرمز و آبی ، رنگ فیروزه ای را به وجود می آورد. ترکیب رنگ سبز و قرمز، رنگ زرد را تولید می کند، و ترکیب رنگ قرمز و آبی ، رنگ ارغوانی را می سازد و از ترکیب این سه رنگ RGB رنگ سفید به وجود می آید.

بیشترین کاربرد سیستم (مدل) رنگ RGB در لوازم الکترونیکی مانند مانیتور و تلویزیون است که با ترکیب این سه رنگ دیگر رنگ ها متولد می شود. و برای ایجاد رنگ مشکی در این دستگاه ها جلوی تابش همه  رنگ ها را می گیرد و نور مشکی از اشعه ساتع می گردد.

 

ارتباط سیستم (مدل) رنگ CMYK با مدل رنگ RGB

نا گفته نماند رنگ دانه‌های اصلی و رنگ های اصلی، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. هر گاه دو رنگ اصلی(مانند قرمز . سبز و یا آبی) را به طور خالصی با هم ترکیب نمایید، تابشی شبیه یکی از رنگ دانه‌های اصلی به غیر از رنگ مشکی(فیروزه ای . ارغوانی و زرد) حاصل می‌شود. همین طور هروقت ۲ رنگ دانه اصلی غیر مشکی رنگ CMYK را با هم ترکیب نمایید، رنگی با ظاهر شبیه به یکی از رنگ‌های اصلی RGB به دست می‌آید. این رابطه‌ها را می‌توان در تصاویر و طرح ها به راحتی نشان داد.

جالب است که بدانید اگر رنگ‌های اصلی مدل رنگ RGB را به طور کامل و خالص با هم ترکیب نمایید، رنگ سفید حاصل به دست می آید. و همچنین اگر رنگ دانه‌های اصلی غیر رنگ مشکی مدل رنگی CMYK را به طور کامل و با حداکثر غلظت با هم ترکیب شوند ، همان رنگ مشکی یعنی عضو دیگر CMYK به دست می‌آید.

به طور خلاصه :

جهت آماده کردن تصاویر و طرح‌های گرافیکی نمایشی  در رایانه‌ها از مدل رنگی RGB استفاده می شود. سیستم رنگی CMYK نیز باید برای طراحی تصاویر برای رسانه ‌های کاغذی و چاپ افست مورد استفاده قرار گیرد.

برای طراحی گرافیک که قرار است در چاپ افست مورد استفاده قرار گیرد به هیچ وجه از مد رنگی RGB استفاده نکنید